top of page
  • SHARE YOGA STUDIO

ASÁNA

Série - Patandžálího osmidílná stezka


ÁSANA - TŘETÍ STUPEŇ


Třetím stupeň klade důraz na techniky, které se projevují primárně na našem fyzickém

těle. Do tohoto stupně řadíme ásany, statické jógové pozice, pozitivně ovlivňující na

náš oběhový, dýchací, lymfatický i nervový systém, dále energetická centra v našem

těle a naši psychiku. Blahodárně působí také na naše orgány, vazy, šlachy, svaly a

klouby.


Dále sem patří mudry - gesta především rukou, která, stejně jako bandhy, pomáhají

směrovat energii. A v neposlední řadě také bandhy - tělesné zámky, díky kterým

můžeme vědomě krátce zastavovat (“uzamykat”) toky prány (energie, životní síla) v

určitých částech našeho těla. Energie by měla pomocí zapojení tělesných zámků

stoupat podél hlavních čaker až k temeni hlavy. Jedná se o pravidelnou energetickou

práci, která působí i na vnitřní svaly a orgány podél páteře.


Ásanové praxi je věnována většina lekcí v našem studiu, proto jsem se rozhodla

nezacházet do úplných podrobností. Pro vyzkoušení různých pohledů a způsobů

vedení lekcí můžete zavítat k některé z našich lektorek.


Ásanu můžeme přeložit jako postavení nebo jako posed. Jedná se o pozici, ve které

vydrží jogín/ka nehnutě a v relaxaci.


Jak byste si představili toho nejlepšího jogína nebo jogínku vůbec? Možná se vám vybaví

perfektní držení těla, rozvinutá flexibilita, správné, byť dokonce dokonalé provedení ideálně

všech ásan, včetně těch nejnáročnějších. Vyrýsované svaly a atletická postava, která v sobě

kloubí mrštnost a sílu? Možná reverzní pozice a stojky všech druhů, ve kterých vydrží

dlouhé minuty nehnutě, jako kamenný sloup uprostřed nádherného chrámu lemovaného

bujnou zelení. Pravda je taková, že na tomhle skoro vůbec nezáleží. Samotná jógová pozice

vypovídá jenom málo o tom, jakým člověkem nebo jogínem jsme. Samozřejmě, že výše

zmíněný popis může odpovídat pokročilému jogínovi, o tom žádná, ale stejně tak nemusí.


Ásana je jako zrcadlo našeho světa. V našem přístupu ke cvičení se odráží náš přístup k životu. Pokud na podložku usedáme s představou fotky z instagramu, které se chceme vyrovnat, kterou potřebujeme pokořit, stává se naše motivace silně egoistickou a sobeckou. Tady zůstává prostor pro sebereflexi každého zvlášť. Dokážeme k výzvě přistupovat s pečlivostí a pokorou? S láskou a jemností? Jakým způsobem hovoříme se svým tělem? Jsme schopni ho respektovat? Zvládneme přijmout pomoc? Umíme pomoc poskytnout? Cítíme pocity závisti nebo selhání? A ctíme během naší ásanové praxe předchozí stupně osmidílné stezky?

Ásan je na světě spousta, když bychom spočítali veškeré modifikace a variace jednotlivých

pozic, dostali bychom se na řády stovek, možná i tisíců ásán. To znamená, že jich je

opravdu, opravdu hodně a máme celý život na to, abychom jednu po druhé zvládli


prozkoumat a aby nás pozice dostatečně zaměstnaly na každý den. I ty na první pohled

jednoduché pozice nás mohou mnoho naučit. Během provádění ásany bychom se měli

soustředit plně na naše tělo i mysl. Tělo a mysl při praktikování jógových pozic splyne v

jedno. Dech se neřídí podle pozice, ale pozice se řídí podle dechu. Jakmile jsme připraveni

změnit nádech ve výdech, měníme pozici. Změnám a pozicím musíme stačit.

Sthira (stabilita) a sukha (pohodlí) se snoubí v jógové pozici. Shiry dosáhneme, pokud

budeme naslouchat svému dechu, sukha nastane, pokud budeme respektovat a vnímat

naše tělo.




Dokonalá pozice neexistuje. Správně provedená pozice nás učí. Pokud začneme mít pocit,

že pozici zvládáme nebo ji dokonce umíme, můžeme si položit některé z následujících

otázek: Jsme schopni vnímat jednotlivé svaly našeho těla? Cítíme, který sval je uvolněný a

který pracuje? Můžeme v pozici volně dýchat? Vydržíme v pozici několik sekund nebo i

dlouhé minuty? Bude nám pozice i po této době stejně příjemná? Jakou práci zastávají

naše ruce? Články prstů na nohou? Naše zápěstí? A co mezižeberní svaly? Jsme opravdu

schopní nacítit se na celé naše tělo? A co naše mysl? Věnujeme dostatek pozornosti

našemu dechu? U každé ásany, byť se jeví jako ta úplně nejjednodušší, můžeme

prozkoumat celou naši bytost. Naše myšlenky, obavy, hranice i nepohodlí a přiblížit se tak

plnému sebepoznání.


Neměli bychom však zapomínat na to, že nás ásanová praxe má za úkol připravit na

meditaci a pocit jednoty. To však neznamená, že si praxi nemůžeme užít. Právě naopak.

Protančeme pozicemi jako by se všechny vjemy stávaly jedním. Dopřejme si přirozenost.

Zažijme spontánnost. Správné provedení pozice a technika nám pomůže pozici zvládnout

bezpečně s ohledem na naše zdraví a respektem vůči našemu tělu. Přílišné zaměření na

techniku nás však okrade o prožitek z intuitivního a přirozeného pohybu. A předtím nás již

přece varovala asteya u prvního stupně. Okrádání sebe samého o jakýkoliv zážitek je pořád

krádež. Tančeme ásanami i životem. Zostřujme techniku, ale nezapomínejme na to, že naše

tělo je náš nejbližší přítel, pokud ho chceme něco naučit a požadujeme od něj precizní

provedení, musíme k němu přistupovat s trpělivostí a láskou stejné váhy, jakou dáváme

našim požadavkům, protože jinak nás poslouchat nebude.


Autor: Tereza Hübsch

5 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

NIAMA

YAMA

ÚVOD

bottom of page