top of page
  • Obrázek autoraSHARE YOGA STUDIO

NIAMA

Série - Patandžálího osmidílná stezka


NIYAMA - DRUHÝ STUPEŇ

Niyama se překládá jako kázeň nebo sebeomezení.

Podle starých jógových textů je náš život příliš krátký na to, abychom vše odkládali na

později. Sebekázeň nám může být prospěšná k uspořádanému životu plnému splněných

cílů. Niyama je tvořena z pěti základních pravidel, které slouží jako takový návod na

produktivní a přesto přehledný život:


1. SHAUCHA

(čistota těla i mysli)


Dbát na osobní hygienu, vyhradit si čas na pročištění těla, důkladné umytí vlasů, pleti a

pokožky celého těla, vyčištění nehtů. Čistá strava, co nejméně zpracovaných potravin, porce

čerstvého ovoce a zeleniny, dostatek sacharidů, vlákniny, zdravých tuků i bílkovin. Vedle

čistého fyzického těla, je třeba podle shauchy dbát i na čistotu našich myšlenek, na čistý

záměr, se kterým vytváříme nové věci. Tím může být i nezištnost. Správná a důkladná

duševní hygiena by měla být součástí. Obklopení lidmi s upřímným názorem, ve kterých

vidíme svůj vzor a kteří na nás mají dobrý vliv. Čtení kvalitní literatury, článků, pravidelný čas

pro sebe, promazání počtu osob na sociálních sítích, pravidelná kontrola obsahu, který

konzumujeme online i offline vede k větší životní pohodě v nás i v bytostech kolem nás a

zamezí ničivým návykům.


2. SANTOSHA

(spokojenost)


Santosha znamená být šťastný a spokojený s tím, co máme. Vnitřní nespokojenost často

vychází z neustálého porovnávání sebe s ostatními. Dokud budeme směřovat naši

pozornost pryč od sebe k druhému člověku a na základě jeho života posuzovat ten svůj,

nikdy nemůžeme být doopravdy šťastní. Opravdová spokojenost se skrývá v

maličkostech. Ve vůni ranní kávy, ve společnosti našich blízkých. Ve vzduchu po dešti. V

nádechu po potápění. V prvním kroku dne. V tom, že můžeme vidět, cítit nebo slyšet.

Nebo všechno najednou. Santosha se skrývá v upřímném prožití lásky a štěstí. Ve

vděčnosti. V uvědomění, co všechno naše tělo umí, čeho všeho je schopné. V množství

vzpomínek, které ukrývá naše mysl jako ten nejcennější poklad a v možnosti tvořit další a

další vzpomínky.


3. TAPAS

(sebeovládání)


Trénování výdrže a trpělivosti. Výdrže dosáhnout našeho snu bez ohledu na překážky a

nezdary, které nás na naší cestě mohou překvapit. Je to slib, který dáváme sami sobě, že

se pokusíme udělat maximum proto, abychom došli svého cíle, nehledě na to, jak náročný a

bolestivý proces nás čeká. Samozřejmě, nejvyšším cílem tapas - v překladu žár/nebo oheň,

který značí cílevědomost - je nesobecká motivace. Motivace a odevzdání. Když se

nevzdáme a pokračujeme dál, krůček po krůčku, porazíme lenost a prokrastinaci, nastavíme

si režim a staneme se nejen zorganizovanějšími, ale i spokojenějšími.


4. SVADHYAYA

(sebestudium)

Tradiční sebestudium se věnuje starým svatým spisům a véd. Svadhyayu ctíme také

studiem samotných Pataňdžaliho jógasúter, Bhagavadgíty a dalších písemností, které

uchovávají cenné starověké učení jógy. Pokaždé, když se pustíme do čtení starých spisů, jejich překladů nebo výkladů, se pouštíme do náročného úkolu. Tím trénujeme a rozvíjíme náš pravý potenciál, který nám pomůže k uvědomění našeho já a posouvá nás blíže

poznání sebe a i způsobu, jakým zde můžeme žít v souladu s ostatními živými organismy a

planetou.


5. ISHVARA PRANIDHANA

(oddanost vlastnímu bohu)


Jak už jsem psala v předchozích kapitolách, za boha si můžete dosadit jakého chcete,

případně cokoliv, co vám vyšší moc lépe ztělesňuje. Nicméně uvědomění, že vše kolem nás

má základ ve vyšší síle, nás může vést k pokoře a nesebestřednosti. Vědomí toho, že

nemáme a ani nemůžeme mít naprostou kontrolu nad veškerým děním kolem nás.

Nemáme plnou kontrolu nad délkou našeho života, nad nemocemi ani časem našeho

posledního nádechu. A to není špatně. Ovšem s uvědoměním naší maličkosti přichází

pokora, víra i oddananost. Víra v lepší zítřky, ve zdraví, v naplněný život nás i našich

blízkých, Jednání a myšlení s pokorou vede ke zlepšení naší praxe a k lepšímu zvládnutí

všech stupňů k úplnému sebepoznání a splynutí s absolutnem.

Věřím, že spousta přirovnání a výrazů může být hodně abstraktních a může působit zmatky

a podezření. Ve skutečnosti se ale stále jedná pořád o to stejně. Pokora, úcta a vnitřní klid a

nesobecká cílevědomost nás provází celou yamou i niyamou.


Autor: Tereza Hübsch

10 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

ASÁNA

YAMA

ÚVOD

bottom of page